DIGITALA VECKAN 2019
KOM VIDARE I DITT FÖRETAGS DIGITALISERING
Sätt fokus på det som möjliggör utveckling och förändringsarbete
Digitala veckans årliga konferensdagar i Växjö och Kalmar är dagar för att mötas, inspireras och prata framtidsutmaningar. Att se möjligheter och nya samarbeten som skapar framgång och tillväxt.
Programmen under dagarna handlade om digitalisering av verksamheter och processer och hur man genom att våga göra fel och experimentera utmana våra invanda affärsmodeller. Att bygga in ödmjukhet i våra processer. Att inse att efter de dåliga idéerna kommer de kreativa.
En lyckad digitalisering sker när olika kompetensområden möts och under konferensdagarna fanns alla möjligheter till hitta nya möjligheter och samarbeten.
Invigningstalare var Monica Skagne, kommunchef Växjö kommun och Helena Nilsson, regional utvecklingsdirektör Region Kalmar län.
Huvudtalare i Växjö var Anna Gullstrand, Studio How, med temat “Vad är digitalisering och vilket ledarskap skapar mest framgång i vår föränderliga värld?”
Digital transformation är en nödvändighet för alla företag och organisationer idag och det behövs överallt. Anna får oss att se hur tekniken är möjliggörare men att det är i kombination med samhällstrender och användarbeteenden som förändring sker. Anna har två passioner – digitalisering och ledarskap. Hon inspirerar och utmanar – oavsett om vi ligger i framkant eller behöver en start i att våga komma igång, med temat “Vad är digitalisering och vilket ledarskap skapar mest framgång i vår föränderliga värld?”
Anna är grundare, Studio How. krönikör för Sveriges största techsajt BreakIt. Ordförande i styrgruppen för Hyper Islands program Digital Media Creative. Nominerad till framtidens kvinnliga ledare fyra år i rad.
Huvudtalare i Kalmar var Tobias Ahlin, Hyper Island i temat “Konsten att ha dåliga idéer.”
Tobias är en central och inspirerande aktör i den digitala revolutionen som får oss att se vad vi står inför och hur vi bör använda ny teknik för att utnyttja de unika egenskaperna på bästa sätt. Han är designchef på Mojang som utvecklar spelet Minecraft. Tidigare designer på Spotify och GitHub i San Francisco.
Emelie Ardby, Readly med sitt DNA i Växjö berättade att man kan och bör utmana tänket kring affärsmodeller. Företaget Griffel bjöd in till AW där man berättade om sin utvecklingsväg och att fånga de möjligheter som ges.
Utställarna i företagstorget, övriga intressanta och unika föredragshållare, besök i VR-rummet i Växjö och Sjös simulatorer i Kalmar höjde energi och samtalsnivån. Nya kontakter och initiativ till samarbeten föddes.
Ungdomar från Teknikum och Robotcentrum visade upp sina färdigheter. Dessa fantastiska ungdomar som med sin nyfikenhet tar med oss in i framtiden.